- 6.1 Призначення системи змащення. Види тертя
- 6.2 Принцип дії системи змащення вантажного автомобіля
- 6.3 Устрій. Принцип дії мастильного радіатора
- 6.4 Устрій і принцип дії масляного насосу
- 6.5 Устрій двосекційного масляного насосу
- 6.6 Принцип дії двосекційного масляного насосу
- 6.7 Масляні фільтри
- 6.8 Устрій і принцип дії повнопоточного фільтру системи відцентрового очищення мастила
- 6.9 Устрій і принцип дії системи вентиляції картера двигуна
- 7.1 Загальна будова системи живлення карбюраторного двигуна
- 7.2 Будова паливного баку автомобіля
- 7.3 Устрій та принцип дії автомобільних фільтрів для очищення палива
- 7.4 Устрій та принцип дії системи очищення повітря автомобіля
- 7.5 Устрій паливного насосу автомобіля
- 7.6 Принцип дії паливного насосу автомобіля
- 7.7 Устрій та принцип дії карбюратора автомобіля
- 7.8 Основні складові сучасного карбюратора автомобіля
- 7.9 Принцип дії карбюратора на різних режимах роботи двигуна
- 7.9.1 Пуск холодного двигуна
- 7.9.2 Робота карбюратора в режимі холостого ходу
- 7.9.3 Робота карбюратора у режимі середніх навантажень
- 7.9.4 Робота карбюратора в режимі максимального навантаження
- 7.9.5 Робота карбюратора в режимах швидкого прискорення
- 7.9.6 Устрій і принцип дії системи випуску відпрацьованих газів
- 8.1 Дизельне паливо. Класифікація
- 8.2 Загальна будова системи живлення дизельного двигуна
- 8.3 Устрій паливного бака автомобіля
- 8.4 Устрій і принцип дії фільтрів очищення дизельного палива
- 8.5 Устрій паливоподаючого насосу низького тиску
- 8.6 Принцип дії паливоподаючого насоса низького тиску
- 8.7 Устрій паливного насоса високого тиску
- 8.8 Принци дії паливного насоса високого тиску
- 8.9 Устрій принцип дії муфти випередження впорску палива
- 8.10 Устрій багаторежимного регулятору чистоти обертів колінчатого валу
- 8.11 Устрій принцип дії форсунки дизельного двигуна
- 8.12 Устрій принцип дії турбокомпресора дизельного двигуна
- 12.1 Устрій і призначення системи запалювання
- 12.2 Будова високовольтної котушки запалювання
- 12.3 Принцип дії високовольтної котушки запалювання
- 12.4 Устрій та принцип дії електричного кола низької і високої напруги
- 12.5 Устрій, принцип дії перервника-розподільника запалювання
- 12.6 Устрій відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.7 Принцип дії відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.8 Устрій вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.9 Принцип дії вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.10 Устрій, принцип дії октан-коректору
- 12.11 Устрій, принцип дії кришки розподільника
- 12.12 Свіча запалювання
- 12.13 Маркування свічок запалювання
- 13.1 Устрій системи пуску автомобіля
- 13.2 Принцип дії системи пуску автомобіля
- 13.3 Устрій стартера автомобіля
- 13.4 Устрій, тягового реле
- 13.5 Принцип дії тягового реле
- 13.6 Устрій муфти вільного ходу
- 13.7 Принцип муфти вільного ходу
- 13.8 Виключення стартера
- 13.9 Пристрої полегшення пуску двигуна. Принцип дії
- 13.10 Устрій електрофакельної свічки розжарювання повітря
- 14.1 Класифікація контрольно-вимірювальних приладів
- 14.2 Устрій, принцип дії покажчика температури охолоджуючої рідини
- 14.3 Устрій, принцип дії покажчика тиску мастила
- 14.4 Устрій, принцип дії покажчика рівня палива
- 14.5 Устрій, принцип дії амперметру
- 14.6 Устрій, принцип дії спідометру автомобіля
- 14.7 Устрій, принцип дії звукового сигналу автомобіля
- 14.8 Устрій, принцип дії системи освітлення
- 14.9 Устрій фари автомобіля
- 14.10 Устрій заднього ліхтаря автомобіля
- 14.11 Протитуманні фари автомобіля
- 14.12 Автомобільні прожектори
- 14.13 Автомобільні лампи
- 14.14 Устрій, принцип дії ксенонових ламп
- 14.15 Устрій, принцип дії покажчика поворотів
- 15.1 Устрій, принцип дії трансмісії автомобіля
- 15.2 Устрій, принцип дії, класифікація механізму зчеплення автомобіля
- 15.3 Будова веденого диску зчеплення
- 15.4 Будова натискного диску зчеплення
- 15.5 Будова дводискового механізму зчеплення
- 15.6 Будова, принцип дії механічного привіду зчеплення
- 15.7 Будова, принцип дії гідравлічного привіду зчеплення
- 15.8 Будова, принцип дії пневмопідсилювача зчеплення
- 19.1 Устрій рами та кузова автомобіля
- 19.2 Устрій передньої осі автомобіля
- 19.3 Встановлення кутів розвалу, сходження на автомобілі
- 19.4 Устрій задньої осі, задньопривідного автомобіля
- 19.5 Залежна та незалежна підвіски автомобіля
- 19.6 Устрій незалежної підвіски автомобіля
- 19.7 Устрій та принцип дії залежної підвіски автомобіля
- 19.8 Устрій та принцип дії амортизатора
- 19.9 Устрій та принцип дії автомобільного колеса
- 19.10 Маркування шин автомобіля
- 19.11 Порядок монтажу та демонтажу шин
- 20.1 Устрій та принцип дії рульового механізму
- 20.2 Класифікація рульових механізмів та приводів
- 20.3 Устрій та принцип дії рульового механізму типу черв'як-ролик
- 20.4 Устрій та принцип дії рульового механізму з передачею типу гвинт-гайка-рейка-сектор з підсилювачем
- 20.5 Устрій та принцип дії насоса гідропідсилювача
- 20.6 Устрій та принцип дії рульового приводу при залежній підвісці коліс автомобіля
- 20.7 Устрій та принцип дії рульового приводу при незалежній підвісці коліс автомобіля
- 21.1 Загальна будова гальмівних систем автомобіля
- 21.2 Будова барабанного гальмівного механізму
- 21.3 Будова та принцип дії дискового гальмівного механізму
- 21.4 Будова гідравлічного приводу гальм
- 21.5 Будова та принцип дії головного гальмівного циліндра
- 21.6 Будова та принцип дії колісного гальмівного циліндра
- 21.7 Будова та принцип дії гідровакуумного підсилювача гальм
- 21.8 Пневматичний привід гальм автомобіля
- 21.9 Будова компресора автомобіля
- 21.10 Будова регулятора тиску і розвантажувального пристрою
- 21.11 Будова автомобільного ресівера
- 21.12 Будова пневматичного гальмівного крана автомобіля
- 21.13 Гальмівний кран зворотної дії
- 21.14 Будова гальмівної камери автомобіля
- 21.15 Будова пружинного енергоакумулятора автомобіля
- 21.16 Стоянкові гальма автомобіля
2.3 Робочий цикл двигуна
Одноциліндровий бензиновий двигун
Візьмемо найпростіший одноциліндровий бензиновий двигун та розглянемо принцип його роботи. Розглянемо, як протікають у ньому процеси та з'ясуємо звідки береться той самий момент, що крутить привідні колеса автомобіля. Основною частиною одноциліндрового двигуна є циліндр з укріпленою на ньому з'ємною голівкою. Якщо продовжити порівняння елементів автомобіля з відомими в побуті предметами, то циліндр разом з голівкою буде схожий на звичайну склянку, перевернуту догори дном.
Усередині циліндра розміщується ще одна "склянка", теж догори дном - поршень. На поршні у спеціальних канавках знаходяться поршневі кільця. Вони ковзають по дзеркалу внутрішньої поверхні циліндра та не дають можливості газам, що утворюється в процесі роботи двигуна, прорватися до низу. У той же час кільця перешкоджають попаданню вгору мастила, яким змащується внутрішня поверхня циліндра.
За допомогою пальця та шатуна поршень, з'єднаний з кривошипом колінчастого валу, який обертається в підшипниках, встановлених в картері двигуна. На кінці колінчастого вала кріпиться масивний маховик.
Через впускний клапан в циліндр потрапляє горюча суміш (суміш повітря з бензином), а через випускний клапан виходять відпрацьовані гази. Клапани відкриваються при набіганні кулачків розподільного вала на важелі. При сбіганіі кулачків з важелів клапани надійно закриваються під впливом потужних пружин. Розподільний вал з кулачками приводиться в обертання від колінчастого валу двигуна.
У різьбовий отвір в головці циліндра встановленна свічка запалення, яка електричною іскрою, проскакує між її електродами та запалює робочу суміш (це горюча суміш, перемішана із залишками вихлопних газів).
Принцип дії одноциліндрового двигуна
S-(ходом поршня) - називається шлях пройдений від однієї мертвої точки до іншої | ![]() |
Крайнє положення поршня, коли він найбільш віддалений від осі колінчастого вала називається ВМТ наближений до осі колінчастого вала називається НМТ | ![]() |
Vc (об'єм камери згорання) називається об'єм розташований над поршнем,який знаходиться у ВМТ | ![]() |
Vp (робочим об'ємом циліндра) називається об'єм звільнений поршнем при переміщенні в НМТ | ![]() |
Повний обсяг циліндра Vn = VP + Vc (сума об'ємів циліндру та камери згорання) Робочий об'єм двигуна - це сума робочих обсягів усіх циліндрів (вимірюється в літрах) |
![]() |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
![]() |
+ | ![]() |
+ | ![]() |
+ | ![]() |
= | ||||||
Робочий об'єм двигуна-це сума робочих об'ємів всіх циліндрів (вимірюється в літрах) |
Робочий цикл чотиритактного карбюраторного двигуна
Робочий процес, що проходить в циліндрі за один хід поршня, називається тактом
Робочий цикл - це комплекс послідовних робочих процесів, що періодично повторюються в кожному циліндрі при роботі двигуна
Робочий цикл чотиритактного карбюраторного двигуна
а) впуск, б) стиснення; в) робочий хід; г) випуск
Перший такт - впуск горючої суміші
При такті впуску поршень рухається від ВМТ до НМТ. Об'єм над поршнем збільшується, циліндр заповнюється горючою сумішшю через відкритий впускний клапан. Впуск суміші продовжується до тих пір, поки поршень не сягне нижньої мертвої точки. За перший такт роботи кривошип колінчастого вала повертається на півоберта. У процесі заповнення циліндру горюча суміш перемішується із залишками відпрацьованих газів та змінює свою назву, тепер вона називається – робоча.
Другий такт - стиснення робочої суміші
При такті стиснення поршень переміщається до ВМТ. Обидва клапани щільно закриті, тому робоча суміш стискається. У процесі стиснення колінчастий вал повертається на півоберта. Від початку першого такту і до закінчення другого, він обернеться на один оберт.
Третій такт - робочий хід
Наприкінці такту стиснення робоча суміш запалюється від електричної іскри. Згораючи, суміш починає активно розширюватись. Впускний і випускний клапани закриті. Гази, які розширюються, тиснуть на поршень, що рухається. Поршень опускається, передаючи зусилля колінчастому валу. Колінчастий вал робить чергові півоберту.
Четвертий такт - випуск відпрацьованих газів
При русі поршня від НМТ до ВМТ відкривається випускний клапан (впускний ще закритий). Відпрацьовані гази викидаються з циліндра двигуна. Колінчастий вал двигуна робить ще півоберту. Всього за чотири такти робочого циклу колінчастий вал робить два оберти, які дорівнюють (720 градусів).