- 6.1 Призначення системи змащення. Види тертя
- 6.2 Принцип дії системи змащення вантажного автомобіля
- 6.3 Устрій. Принцип дії мастильного радіатора
- 6.4 Устрій і принцип дії масляного насосу
- 6.5 Устрій двосекційного масляного насосу
- 6.6 Принцип дії двосекційного масляного насосу
- 6.7 Масляні фільтри
- 6.8 Устрій і принцип дії повнопоточного фільтру системи відцентрового очищення мастила
- 6.9 Устрій і принцип дії системи вентиляції картера двигуна
- 7.1 Загальна будова системи живлення карбюраторного двигуна
- 7.2 Будова паливного баку автомобіля
- 7.3 Устрій та принцип дії автомобільних фільтрів для очищення палива
- 7.4 Устрій та принцип дії системи очищення повітря автомобіля
- 7.5 Устрій паливного насосу автомобіля
- 7.6 Принцип дії паливного насосу автомобіля
- 7.7 Устрій та принцип дії карбюратора автомобіля
- 7.8 Основні складові сучасного карбюратора автомобіля
- 7.9 Принцип дії карбюратора на різних режимах роботи двигуна
- 7.9.1 Пуск холодного двигуна
- 7.9.2 Робота карбюратора в режимі холостого ходу
- 7.9.3 Робота карбюратора у режимі середніх навантажень
- 7.9.4 Робота карбюратора в режимі максимального навантаження
- 7.9.5 Робота карбюратора в режимах швидкого прискорення
- 7.9.6 Устрій і принцип дії системи випуску відпрацьованих газів
- 8.1 Дизельне паливо. Класифікація
- 8.2 Загальна будова системи живлення дизельного двигуна
- 8.3 Устрій паливного бака автомобіля
- 8.4 Устрій і принцип дії фільтрів очищення дизельного палива
- 8.5 Устрій паливоподаючого насосу низького тиску
- 8.6 Принцип дії паливоподаючого насоса низького тиску
- 8.7 Устрій паливного насоса високого тиску
- 8.8 Принци дії паливного насоса високого тиску
- 8.9 Устрій принцип дії муфти випередження впорску палива
- 8.10 Устрій багаторежимного регулятору чистоти обертів колінчатого валу
- 8.11 Устрій принцип дії форсунки дизельного двигуна
- 8.12 Устрій принцип дії турбокомпресора дизельного двигуна
- 12.1 Устрій і призначення системи запалювання
- 12.2 Будова високовольтної котушки запалювання
- 12.3 Принцип дії високовольтної котушки запалювання
- 12.4 Устрій та принцип дії електричного кола низької і високої напруги
- 12.5 Устрій, принцип дії перервника-розподільника запалювання
- 12.6 Устрій відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.7 Принцип дії відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.8 Устрій вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.9 Принцип дії вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.10 Устрій, принцип дії октан-коректору
- 12.11 Устрій, принцип дії кришки розподільника
- 12.12 Свіча запалювання
- 12.13 Маркування свічок запалювання
- 13.1 Устрій системи пуску автомобіля
- 13.2 Принцип дії системи пуску автомобіля
- 13.3 Устрій стартера автомобіля
- 13.4 Устрій, тягового реле
- 13.5 Принцип дії тягового реле
- 13.6 Устрій муфти вільного ходу
- 13.7 Принцип муфти вільного ходу
- 13.8 Виключення стартера
- 13.9 Пристрої полегшення пуску двигуна. Принцип дії
- 13.10 Устрій електрофакельної свічки розжарювання повітря
- 14.1 Класифікація контрольно-вимірювальних приладів
- 14.2 Устрій, принцип дії покажчика температури охолоджуючої рідини
- 14.3 Устрій, принцип дії покажчика тиску мастила
- 14.4 Устрій, принцип дії покажчика рівня палива
- 14.5 Устрій, принцип дії амперметру
- 14.6 Устрій, принцип дії спідометру автомобіля
- 14.7 Устрій, принцип дії звукового сигналу автомобіля
- 14.8 Устрій, принцип дії системи освітлення
- 14.9 Устрій фари автомобіля
- 14.10 Устрій заднього ліхтаря автомобіля
- 14.11 Протитуманні фари автомобіля
- 14.12 Автомобільні прожектори
- 14.13 Автомобільні лампи
- 14.14 Устрій, принцип дії ксенонових ламп
- 14.15 Устрій, принцип дії покажчика поворотів
- 15.1 Устрій, принцип дії трансмісії автомобіля
- 15.2 Устрій, принцип дії, класифікація механізму зчеплення автомобіля
- 15.3 Будова веденого диску зчеплення
- 15.4 Будова натискного диску зчеплення
- 15.5 Будова дводискового механізму зчеплення
- 15.6 Будова, принцип дії механічного привіду зчеплення
- 15.7 Будова, принцип дії гідравлічного привіду зчеплення
- 15.8 Будова, принцип дії пневмопідсилювача зчеплення
- 19.1 Устрій рами та кузова автомобіля
- 19.2 Устрій передньої осі автомобіля
- 19.3 Встановлення кутів розвалу, сходження на автомобілі
- 19.4 Устрій задньої осі, задньопривідного автомобіля
- 19.5 Залежна та незалежна підвіски автомобіля
- 19.6 Устрій незалежної підвіски автомобіля
- 19.7 Устрій та принцип дії залежної підвіски автомобіля
- 19.8 Устрій та принцип дії амортизатора
- 19.9 Устрій та принцип дії автомобільного колеса
- 19.10 Маркування шин автомобіля
- 19.11 Порядок монтажу та демонтажу шин
- 20.1 Устрій та принцип дії рульового механізму
- 20.2 Класифікація рульових механізмів та приводів
- 20.3 Устрій та принцип дії рульового механізму типу черв'як-ролик
- 20.4 Устрій та принцип дії рульового механізму з передачею типу гвинт-гайка-рейка-сектор з підсилювачем
- 20.5 Устрій та принцип дії насоса гідропідсилювача
- 20.6 Устрій та принцип дії рульового приводу при залежній підвісці коліс автомобіля
- 20.7 Устрій та принцип дії рульового приводу при незалежній підвісці коліс автомобіля
- 21.1 Загальна будова гальмівних систем автомобіля
- 21.2 Будова барабанного гальмівного механізму
- 21.3 Будова та принцип дії дискового гальмівного механізму
- 21.4 Будова гідравлічного приводу гальм
- 21.5 Будова та принцип дії головного гальмівного циліндра
- 21.6 Будова та принцип дії колісного гальмівного циліндра
- 21.7 Будова та принцип дії гідровакуумного підсилювача гальм
- 21.8 Пневматичний привід гальм автомобіля
- 21.9 Будова компресора автомобіля
- 21.10 Будова регулятора тиску і розвантажувального пристрою
- 21.11 Будова автомобільного ресівера
- 21.12 Будова пневматичного гальмівного крана автомобіля
- 21.13 Гальмівний кран зворотної дії
- 21.14 Будова гальмівної камери автомобіля
- 21.15 Будова пружинного енергоакумулятора автомобіля
- 21.16 Стоянкові гальма автомобіля
3.2 Рухомі деталі КШМ
Колінчастий вал складається
Колінчастий вал сприймає зусилля від поршня через поршневий палець і шатун, та перетворює його в крутний момент, який потім передає через маховик на трансмісію. Крім того, кривошипи колінчастого вала через шатуни приводять у рух поршні при підготовчих тактах.
Колінчастий вал складається з корінних 6 та шатунних шийок 5, противаг 4, заднього кінця з отвором для встановлення шарикопідшипника 8 ведучого валу коробки передач, фланця 7 для кріплення маховика, переднього кінця, на якому встановлений храповик 2 пускової рукоятки і шестерня 3 газорозподілу, шків 1 приводу вентилятора, рідинного насоса, генератора.
Шатунні шийки 5 зі щоками 9 утворюють кривошипи. Для розвантаження корінних підшипників від центробіжних сил служать противаги 10, які виготовляють як одне ціле зі щоками, що мають канали для підведення масла або прикріплюються до них болтами. Якщо з обох сторін шатунної шийки 5 розташовані корінні шийки 6, то такий колінчастий вал називають повноопорним.
У щоках 9 колінчастого валу просвердлені похилі канали 11 для підведення мастила від корінних підшипників до масляних порожнин 12, виконаних у шатунних шийках у вигляді каналів великого діаметру, що закриваються різьбовими заглушками 13. Ці порожнини є брудоутримувачами, в яких під дією центробіжних сил при обертанні колінчастого валу збираються продукти зношування, що містяться в мастилі.
Гнізда у блоці циліндрів під корінні підшипники і їх кришки 14 розточують спільно, тому що при складанні двигуна їх необхідно встановлювати по мітках тільки на свої місця. Тонкостінні вкладиші 15 корінних підшипників покриті таким же антифрикційним сплавом, що і вкладиші шатунних підшипників, і відрізняються від останніх лише розмірами.
Осьові навантаження колінчастого вала в більшості карбюраторних двигунів сприймаються упорною шайбою 16 та сталевими упорними кільцями 17, залитими з внутрішньої сторони антифрикційним сплавом СОС-6-6, що містить свинець, олово та сурму.
Підшипники колінчастого валу зазвичай є підшипниками ковзання. Сталеві вкладиші з внутрішньої сторони покриті тонким шаром (0,1-0,6 мм) антифрикційного сплаву. В якості антифрикційного сплаву для вкладишів застосовують бабіти на олов'яній або свинцевій основах, алюмінієві сплави з великим вмістом олова та свинцювату бронзу (для дизелів). Вкладиші утримуються від зміщення штампованими виступами, які входять у пази, профрезеровані у шатуні і зїмній половині її нижньої голівки, а також кришка корінних підшипників
Маховик
Маховик відливають з чавуну; він служить для виведення поршнів з мертвих точок, рівномірного обертання колінчастого вала при допоміжних тактах, полегшення пуску двигуна й плавного рушання автомобіля з місця. На обід маховика напресовують сталевий зубчастий вінець для пуску двигуна стартером.