- 6.1 Призначення системи змащення. Види тертя
- 6.2 Принцип дії системи змащення вантажного автомобіля
- 6.3 Устрій. Принцип дії мастильного радіатора
- 6.4 Устрій і принцип дії масляного насосу
- 6.5 Устрій двосекційного масляного насосу
- 6.6 Принцип дії двосекційного масляного насосу
- 6.7 Масляні фільтри
- 6.8 Устрій і принцип дії повнопоточного фільтру системи відцентрового очищення мастила
- 6.9 Устрій і принцип дії системи вентиляції картера двигуна
- 7.1 Загальна будова системи живлення карбюраторного двигуна
- 7.2 Будова паливного баку автомобіля
- 7.3 Устрій та принцип дії автомобільних фільтрів для очищення палива
- 7.4 Устрій та принцип дії системи очищення повітря автомобіля
- 7.5 Устрій паливного насосу автомобіля
- 7.6 Принцип дії паливного насосу автомобіля
- 7.7 Устрій та принцип дії карбюратора автомобіля
- 7.8 Основні складові сучасного карбюратора автомобіля
- 7.9 Принцип дії карбюратора на різних режимах роботи двигуна
- 7.9.1 Пуск холодного двигуна
- 7.9.2 Робота карбюратора в режимі холостого ходу
- 7.9.3 Робота карбюратора у режимі середніх навантажень
- 7.9.4 Робота карбюратора в режимі максимального навантаження
- 7.9.5 Робота карбюратора в режимах швидкого прискорення
- 7.9.6 Устрій і принцип дії системи випуску відпрацьованих газів
- 8.1 Дизельне паливо. Класифікація
- 8.2 Загальна будова системи живлення дизельного двигуна
- 8.3 Устрій паливного бака автомобіля
- 8.4 Устрій і принцип дії фільтрів очищення дизельного палива
- 8.5 Устрій паливоподаючого насосу низького тиску
- 8.6 Принцип дії паливоподаючого насоса низького тиску
- 8.7 Устрій паливного насоса високого тиску
- 8.8 Принци дії паливного насоса високого тиску
- 8.9 Устрій принцип дії муфти випередження впорску палива
- 8.10 Устрій багаторежимного регулятору чистоти обертів колінчатого валу
- 8.11 Устрій принцип дії форсунки дизельного двигуна
- 8.12 Устрій принцип дії турбокомпресора дизельного двигуна
- 12.1 Устрій і призначення системи запалювання
- 12.2 Будова високовольтної котушки запалювання
- 12.3 Принцип дії високовольтної котушки запалювання
- 12.4 Устрій та принцип дії електричного кола низької і високої напруги
- 12.5 Устрій, принцип дії перервника-розподільника запалювання
- 12.6 Устрій відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.7 Принцип дії відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.8 Устрій вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.9 Принцип дії вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.10 Устрій, принцип дії октан-коректору
- 12.11 Устрій, принцип дії кришки розподільника
- 12.12 Свіча запалювання
- 12.13 Маркування свічок запалювання
- 13.1 Устрій системи пуску автомобіля
- 13.2 Принцип дії системи пуску автомобіля
- 13.3 Устрій стартера автомобіля
- 13.4 Устрій, тягового реле
- 13.5 Принцип дії тягового реле
- 13.6 Устрій муфти вільного ходу
- 13.7 Принцип муфти вільного ходу
- 13.8 Виключення стартера
- 13.9 Пристрої полегшення пуску двигуна. Принцип дії
- 13.10 Устрій електрофакельної свічки розжарювання повітря
- 14.1 Класифікація контрольно-вимірювальних приладів
- 14.2 Устрій, принцип дії покажчика температури охолоджуючої рідини
- 14.3 Устрій, принцип дії покажчика тиску мастила
- 14.4 Устрій, принцип дії покажчика рівня палива
- 14.5 Устрій, принцип дії амперметру
- 14.6 Устрій, принцип дії спідометру автомобіля
- 14.7 Устрій, принцип дії звукового сигналу автомобіля
- 14.8 Устрій, принцип дії системи освітлення
- 14.9 Устрій фари автомобіля
- 14.10 Устрій заднього ліхтаря автомобіля
- 14.11 Протитуманні фари автомобіля
- 14.12 Автомобільні прожектори
- 14.13 Автомобільні лампи
- 14.14 Устрій, принцип дії ксенонових ламп
- 14.15 Устрій, принцип дії покажчика поворотів
- 15.1 Устрій, принцип дії трансмісії автомобіля
- 15.2 Устрій, принцип дії, класифікація механізму зчеплення автомобіля
- 15.3 Будова веденого диску зчеплення
- 15.4 Будова натискного диску зчеплення
- 15.5 Будова дводискового механізму зчеплення
- 15.6 Будова, принцип дії механічного привіду зчеплення
- 15.7 Будова, принцип дії гідравлічного привіду зчеплення
- 15.8 Будова, принцип дії пневмопідсилювача зчеплення
- 19.1 Устрій рами та кузова автомобіля
- 19.2 Устрій передньої осі автомобіля
- 19.3 Встановлення кутів розвалу, сходження на автомобілі
- 19.4 Устрій задньої осі, задньопривідного автомобіля
- 19.5 Залежна та незалежна підвіски автомобіля
- 19.6 Устрій незалежної підвіски автомобіля
- 19.7 Устрій та принцип дії залежної підвіски автомобіля
- 19.8 Устрій та принцип дії амортизатора
- 19.9 Устрій та принцип дії автомобільного колеса
- 19.10 Маркування шин автомобіля
- 19.11 Порядок монтажу та демонтажу шин
- 20.1 Устрій та принцип дії рульового механізму
- 20.2 Класифікація рульових механізмів та приводів
- 20.3 Устрій та принцип дії рульового механізму типу черв'як-ролик
- 20.4 Устрій та принцип дії рульового механізму з передачею типу гвинт-гайка-рейка-сектор з підсилювачем
- 20.5 Устрій та принцип дії насоса гідропідсилювача
- 20.6 Устрій та принцип дії рульового приводу при залежній підвісці коліс автомобіля
- 20.7 Устрій та принцип дії рульового приводу при незалежній підвісці коліс автомобіля
- 21.1 Загальна будова гальмівних систем автомобіля
- 21.2 Будова барабанного гальмівного механізму
- 21.3 Будова та принцип дії дискового гальмівного механізму
- 21.4 Будова гідравлічного приводу гальм
- 21.5 Будова та принцип дії головного гальмівного циліндра
- 21.6 Будова та принцип дії колісного гальмівного циліндра
- 21.7 Будова та принцип дії гідровакуумного підсилювача гальм
- 21.8 Пневматичний привід гальм автомобіля
- 21.9 Будова компресора автомобіля
- 21.10 Будова регулятора тиску і розвантажувального пристрою
- 21.11 Будова автомобільного ресівера
- 21.12 Будова пневматичного гальмівного крана автомобіля
- 21.13 Гальмівний кран зворотної дії
- 21.14 Будова гальмівної камери автомобіля
- 21.15 Будова пружинного енергоакумулятора автомобіля
- 21.16 Стоянкові гальма автомобіля
8.7 Устрій паливного насоса високого тиску
Паливний насос високого тиску
Призначений для подачі в циліндри двигуна (через форсунки) в певні моменти часу необхідних порцій палива. Цей насос є найбільш складним вузлом системи живлення дизеля. ТНВТ складаються з секцій, число яких відповідає числу циліндрів.
Паливний насос високого тиску подає паливо через паливопровід під великим тиском до форсунок, які впорскують його в розпиленому стані в камеру згоряння. У паливний насос паливо подається насосом, що підкачує з надлишком. Надлишки палива відводяться з ТНВД по паливопроводу у впускну частину насоса, що підкачує.
![]() |
![]() |
![]() |
1 - рейка: 2 - гвинт; 3 - пружина; 4 - тарілка пружини; 5 – регулювальний болт штовхача; 6 - корпус штовхача; 7 - ролик; 8 - кулачок: 9 - плунжер; 10 - поворотна втулка; 11 - зубчастий вінець 12 - втулка плунжера: 13 - сідло клапана; 14 - нагнітаючий клапан; А - плунжерна пара; Б - штовхач; В - виступ; Г - відсічний паз; Д - осьовий канал; Е - впускний отвір.
Насосна секція включає в себе плунжерну пару, пружину, штовхач, кулачок валу паливного насосу та нагнітаючий клапан з сідлом. Плунжерна пара складається з втулки та переміщається усередині плунжера. Діаметр плунжера 9 мм, його хід для насосів різних марок 8-10 мм. Втулка і плунжер виготовлені з легованої сталі і піддані термічній обробці до високої твердості. Під час роботи в плунжерній парі створюється високий тиск палива. При робочому русі плунжера паливо не повинно просочуватися з надплунжерного простору між тертьовими поверхнями плунжерної пари, тому плунжер з великою точністю притирають до втулки. Зазор між ними в десятки разів тонший людського волосся (0,001-0,002 мм). У потовщеній частині втулки є два протилежних бічних отвори.
![]() |
![]() |
Верхній впускний отвір служить для заповнення надплунжерного простору паливом, а нижній перепускний - для перепуску палива. Обидва отвори втулки з'єднані відповідними каналами, розташованими в насосі високого тиску. У верхній частині плунжера знаходяться з'єднані осьовий та боковий канали, відсічний паз, який виконаний по гвинтовій лінії. З його допомогою можна змінювати порції палива, що подається без зміни загального ходу плунжера. Кільцева виточка в середній частині плунжера служить для рівномірного розподілу по гільзі дизельного палива, яке виконує у даному випадку роль мастила. У нижній частині плунжера зроблені виступ та виточка. Виступ входить в пази поворотної втулки, на якій розміщено зубчастий вінець, з'єднаний з рейкою насоса. Зубчастий вінець затискається на втулці гвинтом. Нижня виточка виконана для закріплення в ній тарілки пружини, яка необхідна для переміщення плунжера донизу.
Плунжер переміщається вгору під дією штовхача, який отримує рух від кулачка валика паливного насоса. Штовхач складається з корпусу, ролика з віссю і регулювального болта з контргайкою. Від провертання штовхачі утримуються фіксаторами, що входять в пази його корпусу. Під дією штовхача і пружини плунжер здійснює зворотно-поступальний рух.
![]() |
![]() |
Нагнітальний клапан забезпечує чітке закінчення подачі палива в циліндр та складається із сідла і точно підігнаного до нього клапана. Його встановлюють на втулку. Під тиском пружини клапан щільно закриває вихід до форсунки, і в паливопроводі залишається надлишковий тиск 2-4 МПа, що сприяє чіткій роботі форсунки на всіх режимах роботи дизеля.