- 6.1 Призначення системи змащення. Види тертя
- 6.2 Принцип дії системи змащення вантажного автомобіля
- 6.3 Устрій. Принцип дії мастильного радіатора
- 6.4 Устрій і принцип дії масляного насосу
- 6.5 Устрій двосекційного масляного насосу
- 6.6 Принцип дії двосекційного масляного насосу
- 6.7 Масляні фільтри
- 6.8 Устрій і принцип дії повнопоточного фільтру системи відцентрового очищення мастила
- 6.9 Устрій і принцип дії системи вентиляції картера двигуна
- 7.1 Загальна будова системи живлення карбюраторного двигуна
- 7.2 Будова паливного баку автомобіля
- 7.3 Устрій та принцип дії автомобільних фільтрів для очищення палива
- 7.4 Устрій та принцип дії системи очищення повітря автомобіля
- 7.5 Устрій паливного насосу автомобіля
- 7.6 Принцип дії паливного насосу автомобіля
- 7.7 Устрій та принцип дії карбюратора автомобіля
- 7.8 Основні складові сучасного карбюратора автомобіля
- 7.9 Принцип дії карбюратора на різних режимах роботи двигуна
- 7.9.1 Пуск холодного двигуна
- 7.9.2 Робота карбюратора в режимі холостого ходу
- 7.9.3 Робота карбюратора у режимі середніх навантажень
- 7.9.4 Робота карбюратора в режимі максимального навантаження
- 7.9.5 Робота карбюратора в режимах швидкого прискорення
- 7.9.6 Устрій і принцип дії системи випуску відпрацьованих газів
- 8.1 Дизельне паливо. Класифікація
- 8.2 Загальна будова системи живлення дизельного двигуна
- 8.3 Устрій паливного бака автомобіля
- 8.4 Устрій і принцип дії фільтрів очищення дизельного палива
- 8.5 Устрій паливоподаючого насосу низького тиску
- 8.6 Принцип дії паливоподаючого насоса низького тиску
- 8.7 Устрій паливного насоса високого тиску
- 8.8 Принци дії паливного насоса високого тиску
- 8.9 Устрій принцип дії муфти випередження впорску палива
- 8.10 Устрій багаторежимного регулятору чистоти обертів колінчатого валу
- 8.11 Устрій принцип дії форсунки дизельного двигуна
- 8.12 Устрій принцип дії турбокомпресора дизельного двигуна
- 12.1 Устрій і призначення системи запалювання
- 12.2 Будова високовольтної котушки запалювання
- 12.3 Принцип дії високовольтної котушки запалювання
- 12.4 Устрій та принцип дії електричного кола низької і високої напруги
- 12.5 Устрій, принцип дії перервника-розподільника запалювання
- 12.6 Устрій відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.7 Принцип дії відцентрового регулятора випередження запалювання
- 12.8 Устрій вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.9 Принцип дії вакуумного регулятору випередження запалювання
- 12.10 Устрій, принцип дії октан-коректору
- 12.11 Устрій, принцип дії кришки розподільника
- 12.12 Свіча запалювання
- 12.13 Маркування свічок запалювання
- 13.1 Устрій системи пуску автомобіля
- 13.2 Принцип дії системи пуску автомобіля
- 13.3 Устрій стартера автомобіля
- 13.4 Устрій, тягового реле
- 13.5 Принцип дії тягового реле
- 13.6 Устрій муфти вільного ходу
- 13.7 Принцип муфти вільного ходу
- 13.8 Виключення стартера
- 13.9 Пристрої полегшення пуску двигуна. Принцип дії
- 13.10 Устрій електрофакельної свічки розжарювання повітря
- 14.1 Класифікація контрольно-вимірювальних приладів
- 14.2 Устрій, принцип дії покажчика температури охолоджуючої рідини
- 14.3 Устрій, принцип дії покажчика тиску мастила
- 14.4 Устрій, принцип дії покажчика рівня палива
- 14.5 Устрій, принцип дії амперметру
- 14.6 Устрій, принцип дії спідометру автомобіля
- 14.7 Устрій, принцип дії звукового сигналу автомобіля
- 14.8 Устрій, принцип дії системи освітлення
- 14.9 Устрій фари автомобіля
- 14.10 Устрій заднього ліхтаря автомобіля
- 14.11 Протитуманні фари автомобіля
- 14.12 Автомобільні прожектори
- 14.13 Автомобільні лампи
- 14.14 Устрій, принцип дії ксенонових ламп
- 14.15 Устрій, принцип дії покажчика поворотів
- 15.1 Устрій, принцип дії трансмісії автомобіля
- 15.2 Устрій, принцип дії, класифікація механізму зчеплення автомобіля
- 15.3 Будова веденого диску зчеплення
- 15.4 Будова натискного диску зчеплення
- 15.5 Будова дводискового механізму зчеплення
- 15.6 Будова, принцип дії механічного привіду зчеплення
- 15.7 Будова, принцип дії гідравлічного привіду зчеплення
- 15.8 Будова, принцип дії пневмопідсилювача зчеплення
- 19.1 Устрій рами та кузова автомобіля
- 19.2 Устрій передньої осі автомобіля
- 19.3 Встановлення кутів розвалу, сходження на автомобілі
- 19.4 Устрій задньої осі, задньопривідного автомобіля
- 19.5 Залежна та незалежна підвіски автомобіля
- 19.6 Устрій незалежної підвіски автомобіля
- 19.7 Устрій та принцип дії залежної підвіски автомобіля
- 19.8 Устрій та принцип дії амортизатора
- 19.9 Устрій та принцип дії автомобільного колеса
- 19.10 Маркування шин автомобіля
- 19.11 Порядок монтажу та демонтажу шин
- 20.1 Устрій та принцип дії рульового механізму
- 20.2 Класифікація рульових механізмів та приводів
- 20.3 Устрій та принцип дії рульового механізму типу черв'як-ролик
- 20.4 Устрій та принцип дії рульового механізму з передачею типу гвинт-гайка-рейка-сектор з підсилювачем
- 20.5 Устрій та принцип дії насоса гідропідсилювача
- 20.6 Устрій та принцип дії рульового приводу при залежній підвісці коліс автомобіля
- 20.7 Устрій та принцип дії рульового приводу при незалежній підвісці коліс автомобіля
- 21.1 Загальна будова гальмівних систем автомобіля
- 21.2 Будова барабанного гальмівного механізму
- 21.3 Будова та принцип дії дискового гальмівного механізму
- 21.4 Будова гідравлічного приводу гальм
- 21.5 Будова та принцип дії головного гальмівного циліндра
- 21.6 Будова та принцип дії колісного гальмівного циліндра
- 21.7 Будова та принцип дії гідровакуумного підсилювача гальм
- 21.8 Пневматичний привід гальм автомобіля
- 21.9 Будова компресора автомобіля
- 21.10 Будова регулятора тиску і розвантажувального пристрою
- 21.11 Будова автомобільного ресівера
- 21.12 Будова пневматичного гальмівного крана автомобіля
- 21.13 Гальмівний кран зворотної дії
- 21.14 Будова гальмівної камери автомобіля
- 21.15 Будова пружинного енергоакумулятора автомобіля
- 21.16 Стоянкові гальма автомобіля
4.3.Деталі механізму газорозподілу
Деталі механізму газорозподілу:
Розподільний вал служить для відкриття клапанів у відповідності з робочим циклом двигуна.
Деталі механізму газорозподілу ЗіЛ-131
Кують зі сталей або відливають із спеціального чавуну. Опорні шийки 4 розподільного вала обертаються в сталевих, залитих антифрикційним сплавом, втулках 8, які запресовують в гнізда блоку або картера. Кількість опорних шийок валу дорівнює числу корінних шийок колінчастого валу. Число кулачків 6 і 7 відповідно дорівнює числу впускних і випускних клапанів, а їх розміщення на валу залежить від положення циліндрів та порядку роботи двигуна.
Профіль кулачка залежить головним чином від кутової швидкості колінчастого валу, форми штовхача забезпечує необхідні підйом і опускання клапана відповідно тривалості його відкриття. На передньому кінці розподільного вала розміщено ексцентрик 14, який діє на штангу привода паливного насоса, а на задньому - шестерня 16, яка приводить в обертання зубчасте колесо валика, розміщеного в корпусі приводу розподільника запалювання і масляного насосу.
Між зубчастим колесом 7 розподільного вала та його передньою опорною шийкою встановлено розпірне кільце 8 та упорний фланець 9, який кріпиться болтами до блоку і утримує вал від поздовжнього переміщення. Оскільки товщина розпірного кільця 8 більша від товщини фланця 9, забезпечується осьовий зазор (розбіг), нормальне значення якого становить 0,08-0,21 мм.
Штовхачі передають рух від кулачків розподільного валу до штанг. На двигуні ЗіЛ -130 штовхачі 18 виконані у вигляді стаканів з наплавленим з легованого чавуну з сферичною робочою поверхнею. У гніздах блоку штовхачі рухаються зворотно-поступально. Для рівномірного зносу штовхача до нього надходить обертальний рух, з яким за рахунок невеликої конусності кулачка, з якою своєю сферичної поверхнею стикається штовхач. На двигунах ЯМЗ-236 штовхачі виконані у вигляді одноплічних важелів, що спираються на кулачки і коливаються на осі.
Штанги 15 передають зусилля від штовхачів до коромисел 9. Їх виготовляють із сталевого прута із загартованими наконечниками (двигун автомобіля ЗіЛ-130) або з дюралюмінієвого стрижня зі сталевими сферичними наконечниками (двигуни ЗМЗ-53-11, ЗМЗ-24-04).
Клапани відкривають і закривають впускні і випускні канали, які з'єднують циліндри з газопроводами системи живлення.
Коромисла 9 являють собою двоплечні важелі, що коливаються на осях 8. Положення коромисел на осі фіксують розпірні пружини. У порожню вісь коромисел через одну із стійок подається під тиском мастило для змащення втулок коромисел. Плече коромисла, звернене до штанги, має регулювальний гвинт 10 з контргайкою 11 для регулювання теплового зазору. Головка гвинта зроблена сферичною під наконечник штанги. Щоб зменшити хід штовхача та штанги, плече коромисла, звернене до них, робиться коротшим плеча, що діє на клапан.
Клапани складаються з плоскої голівки (а) та стрижня (б), з'єднаних між собою плавним переходом. Для кращого наповнення циліндрів горючою сумішшю діаметр голівки 5 впускного клапана роблять значно більшим, ніж діаметр випускного.
Випускні клапани 6, що працюють в більш напружених температурних умовах, виконують з жароміцних сталей. Клапан встановлюють в голівку блоку циліндрів в направляючьої 4 До сідла, впресованого в голівку блоку, клапан притискається пружиною 1.
Пружина закріплена на стрижні клапана за допомогою тарілки 4 і розрізного сухаря 3. Випускні клапани іноді для поліпшення відведення тепла мають натрієве охолодження. З цією метою частину внутрішньої порожнини клапана заповнюють натрієм, який при нагріванні плавиться і ефективно переносить тепло від голівки до стрижня.