S5 Corporate Response - шаблон joomla Книги
6.1 Призначення системи змащення. Види тертя

bud copy

"УВАГА!!!"
З 1.01.2024 р. підтримка даної версії підручника буде припинена.
Власникам з питань продовження роботи звертатись Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
  • Реєстрація
Авторизуйтесь для отримання можливості робити закладки.


  • 1 Загальна будова автомобіля
  • 2 Загальна будова, принцип роботи двигуна
  • 3 Kpивoшипнo-шатунний мexaнізм
  • 4 Газорозподільний механізм (ГРМ)
  • 5 Система охолодження двигуна
  • 6 Система змащення двигуна
  • 7 Система живлення карбюраторного двигуна
  • 8 Система живлення дизельного двигуна
  • 9 Система живлення інжекторного двигуна
  • 10 Електрообладнання автомобіля. Устрій АКБ
  • 11 Устрій генератора автомобіля
  • 12 Система запалювання автомобіля
  • 13 Система електричного пуску двигуна
  • 14 Контрольно вимірювальні прилади. Системи освітлення і сигналізації автомобіля
  • 15 Трансмісія автомобіля. Зчеплення автомобіля
  • 16 Устрій коробки перемикання передач
  • 17 Устрій карданної передачі автомобіля
  • 18 Головна передача автомобіля
  • 19 Ходова частина автомобіля
  • 20 Рульове керування автомобіля
  • 21 Устрій гальмівної системи автомобіля



  • 6.1 Призначення системи змащення. Види тертя

    Система змащення призначена для подачі масла до тертьових деталей та часткового їх охолодження, видалення продуктів зносу.

    Головним призначенням мастильної системи є зменшення зносу поверхонь, що труться і механічних втрат на тертя за рахунок рівномірної та достатньої подачі масла.

    Види тертя

    При достатній подачі мастильного матеріалу між взаємодіючими деталями в основному виникає рідинне тертя, при якому немає повного поділу поверхонь взаємодіючих деталей шаром мастильного матеріалу.

    При недостатньому змащенні або нерівномірній подачі мастильного матеріалу до вузлів і механізмів виникає напівсухе тертя, яке супроводжується підвищенням зношуванням деталей, що сполучаються, та виділенням значної кількості тепла, внаслідок чого різко знижується працездатність механізмів.

    У сучасних двигунах через наявність різних способів подачі мастила система змащування називається комбінованою.:

    При змащенні під тиском, що створюється масляним насосом, масло підводиться до корінних та шатунних підшипників колінчастого валу, підшипників опорних шийок розподільного валу, осей коромисел та верхніх наконечників штанг. В окремих конструкціях під тиском змащуються втулки верхньої голівки шатуна, поршневі пальці, а також забезпечується періодична подача мастила на більш навантажену частину стінки циліндра через отвір у нижній голівці шатуна.

    Розбризкуванням мастила та масляним туманом змащуються кулачки розподільного валу, нижні наконечники штанг, направляючі втулки клапанів, механізми обертання випускних клапанів, зубчасті колеса газорозподілу та інші деталі.